ProgSession #16: Gnidrolog
Από τον Πάνο Παπάζογλου, 10/07/2012 @ 12:04
Όση χαρά προσφέρει στους απανταχού μουσικόφιλους η παρακολούθηση της επικαιρότητας και η βιωματική συναίσθηση του παρόντος, άλλο τόσο, και ίσως και περισσότερο, ενδιαφέρον έχει η ενασχόληση με το άγνωστο παρελθόν, με το σκάλισμα της Ιστορίας, με τις πιο αφώτιστες γωνιές της. Στα πλαίσια αυτής της διαστροφής, το Rocking.gr κάθε μήνα θα παρουσιάζει, μέσω μίας στήλης που καθόλου τυχαία επέλεξε να παίξει με τις λέξεις progress και obsession, ένα δίσκο από το ευρύτατο φάσμα και την κληρονομιά του progressive rock, που δεν κατάφερε ποτέ να ξεφύγει ενός cult συλλεκτικού επιπέδου.
Days of progressive past Vol. 16:
Gnidrolog - Lady Lake
1972
RCA
Τα παραδείγματα συγκροτημάτων που ξεπήδησαν στις αρχές της δεκαετίας του '70 (κυρίως στην Μεγάλη Βρετανία) μετά την ολοένα και αυξανόμενη παραγωγή δίσκων χωρίς ουσιαστικών πειραματικών ορίων είναι αρκετά και συχνά εντυπωσιακά. Η έκρηξη που ακολούθησε δίσκους σαν το "In The Court Of The Crimson King" και τις prog folk αναζητήσεις των Jethro Tull οδήγησε σε μια εντυπωσιακή ποιοτικά δυναμική στο progressive rock κίνημα. Οι Ουαλοί Gnidrolog ανήκουν και αυτοί σε εκείνη την πολυπληθή συνομοταξία συγκροτημάτων που κατάφεραν να κυκλοφορήσουν άλμπουμ υπό την σκιά των μεγάλων ονομάτων του χώρου, αλλά και να παραμείνουν τουλάχιστον σε εμπορικό επίπεδο στη σκιά τους.
Με τον πυρήνα της μπάντας να περιστρέφεται γύρω από τους αδελφούς Goldring (από τον αναγραμματισμό του ονόματος προέκυψε και το Gnidrolog !) κατά τη διάρκεια του 1972 κυκλοφόρησαν δύο δίσκους, με το "Lady Lake" να διαδέχεται το εξαιρετικό ντεμπούτο "In Spite Of Harry's Toenail" και να μετατρέπει τους Gnidrolog σε ένα άκρως υποσχόμενο συγκρότημα, το οποίο και κέρδισε θέσεις support στις μπάντες που πρωταγωνιστούσαν την εποχή εκείνη στη Βρετανία, όπως οι King Crimson. Το "Lady Lake" με το χαρακτηριστικό εξώφυλλο και τις γνωστές συμφωνικές progressive rock καταβολές του, περιστρέφεται γύρω από μια Van Der Graaf Generator αισθητική, με επιρροές πρώιμων King Crimson και Jethro Tull. Τα πνευστά έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε ολόκληρη τη διάρκεια του άλμπουμ, ενώ οι κιθάρες των αδελφών Goldring και τα χαρακτηριστικά φωνητικά του Colin δίνουν το στίγμα της μπάντας και επιβάλλουν μια πλήρη εικόνα των progressive ζυμώσεων της εποχής. Και μιας και αναφερόμαστε στις αρχές των 70s, οι επιρροές των προαναφερθέντων γκρουπ σαφώς και υπάρχουν, όσον αφορά τις πρώιμες, επιδραστικότατες δισκογραφικές δουλειές τους, αλλά στην ουσία συνυπάρχουν και εξελίσσονται παράλληλα με τους Gnidrolog, οπότε και οι ίδιοι αφήνονται στο ρεύμα της εποχής και βάζουν τη δική τους πινελιά στο prog κατασκεύασμα που άφησε εποχή.
Μια από τις ιδιαιτερότητες των Gnidrolog στο "Lady Lake" είναι η απουσία πλήκτρων από τις συνθέσεις και τις ενορχηστρώσεις, ενώ μονάχα στο "Same Dreams" ακούγεται πιάνο. Το γεγονός αυτό από μόνο του, μιας και τα πλήκτρα υπήρξαν απαραίτητο συστατικό των αριστουργηματικών δίσκων της εποχής, δημιουργεί εντυπώσεις ότι η μπάντα τα καταφέρνει να ακουστεί εξαιρετικά συμπαγής και με χαρακτηριστικό ήχο, ακόμα και ελλείψει πλήκτρων. Επομένως η χρήση των πνευστών και ιδίως φλάουτου, αναλαμβάνει να αναπληρώσει σε μια Ian Anderson-ική χροιά τον ρόλο των πλήκτρων και να δώσει στις συνθέσεις μια έντονη folk ή ακόμα και μια αλά Caravan διάθεση, ακόμα και στα πιο πολύπλοκα μέρη τους.
Συνολικά, το δεύτερο άλμπουμ των Gnidrolog αποτελεί ένα σαφέστατο παράδειγμα της εποχής εκείνης γύρω από τα μουσικά δρώμενα στη Μεγάλη Βρετανία. Jazz αισθητική και αυτοσχεδιασμοί στις συνθέσεις, με μια ελευθεριάζουσα εκτελεστική δομή που συναντάται στους Van Der Graaf Generator, τους Gentle Giant και άλλες μεγάλες μπάντες που κατάφεραν να ξεχωρίσουν και να παρασύρουν μια ολόκληρη σκηνή. Οι Gnidrolog, αν και έδρασαν και αυτοί παράλληλα με τα σαφώς πιο αναγνωρίσιμα συγκροτήματα, έμειναν στο περιθώριο ελλείψει εμπορικής επιτυχίας και διαφήμισης με αποτέλεσμα να διαλυθούν μετά από δύο άκρως ενδιαφέρουσες κυκλοφορίες. Το "Lady Lake", όπως και η πληθώρα των δίσκων που παρουσιάζονται στο ProgSession, είναι από εκείνους τους δίσκους που, αν και ετεροχρονισμένα, η συνεχιζόμενη ποιοτική παραγωγή progressive rock συγκροτημάτων και δίσκων ανοίγει το δρόμο για πολλές ματιές στο παρελθόν του ήχου.
Είκοσι επτά χρόνια μετά την κυκλοφορία των δύο μοναδικών δίσκων των Gnidrolog, το συγκρότημα αποφάσισε να βγει από την λήθη και να κυκλοφορήσει ένα ακόμα άλμπουμ (2000, "Gnosis"), προτού εξαφανιστεί και πάλι από το προσκήνιο.
Τον επόμενο μήνα το ProgSession θα ασχοληθεί με την αντανάκλαση στον χρόνο...
Days of progressive past Vol. 16:
Gnidrolog - Lady Lake
1972
RCA
Τα παραδείγματα συγκροτημάτων που ξεπήδησαν στις αρχές της δεκαετίας του '70 (κυρίως στην Μεγάλη Βρετανία) μετά την ολοένα και αυξανόμενη παραγωγή δίσκων χωρίς ουσιαστικών πειραματικών ορίων είναι αρκετά και συχνά εντυπωσιακά. Η έκρηξη που ακολούθησε δίσκους σαν το "In The Court Of The Crimson King" και τις prog folk αναζητήσεις των Jethro Tull οδήγησε σε μια εντυπωσιακή ποιοτικά δυναμική στο progressive rock κίνημα. Οι Ουαλοί Gnidrolog ανήκουν και αυτοί σε εκείνη την πολυπληθή συνομοταξία συγκροτημάτων που κατάφεραν να κυκλοφορήσουν άλμπουμ υπό την σκιά των μεγάλων ονομάτων του χώρου, αλλά και να παραμείνουν τουλάχιστον σε εμπορικό επίπεδο στη σκιά τους.
Με τον πυρήνα της μπάντας να περιστρέφεται γύρω από τους αδελφούς Goldring (από τον αναγραμματισμό του ονόματος προέκυψε και το Gnidrolog !) κατά τη διάρκεια του 1972 κυκλοφόρησαν δύο δίσκους, με το "Lady Lake" να διαδέχεται το εξαιρετικό ντεμπούτο "In Spite Of Harry's Toenail" και να μετατρέπει τους Gnidrolog σε ένα άκρως υποσχόμενο συγκρότημα, το οποίο και κέρδισε θέσεις support στις μπάντες που πρωταγωνιστούσαν την εποχή εκείνη στη Βρετανία, όπως οι King Crimson. Το "Lady Lake" με το χαρακτηριστικό εξώφυλλο και τις γνωστές συμφωνικές progressive rock καταβολές του, περιστρέφεται γύρω από μια Van Der Graaf Generator αισθητική, με επιρροές πρώιμων King Crimson και Jethro Tull. Τα πνευστά έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε ολόκληρη τη διάρκεια του άλμπουμ, ενώ οι κιθάρες των αδελφών Goldring και τα χαρακτηριστικά φωνητικά του Colin δίνουν το στίγμα της μπάντας και επιβάλλουν μια πλήρη εικόνα των progressive ζυμώσεων της εποχής. Και μιας και αναφερόμαστε στις αρχές των 70s, οι επιρροές των προαναφερθέντων γκρουπ σαφώς και υπάρχουν, όσον αφορά τις πρώιμες, επιδραστικότατες δισκογραφικές δουλειές τους, αλλά στην ουσία συνυπάρχουν και εξελίσσονται παράλληλα με τους Gnidrolog, οπότε και οι ίδιοι αφήνονται στο ρεύμα της εποχής και βάζουν τη δική τους πινελιά στο prog κατασκεύασμα που άφησε εποχή.
Μια από τις ιδιαιτερότητες των Gnidrolog στο "Lady Lake" είναι η απουσία πλήκτρων από τις συνθέσεις και τις ενορχηστρώσεις, ενώ μονάχα στο "Same Dreams" ακούγεται πιάνο. Το γεγονός αυτό από μόνο του, μιας και τα πλήκτρα υπήρξαν απαραίτητο συστατικό των αριστουργηματικών δίσκων της εποχής, δημιουργεί εντυπώσεις ότι η μπάντα τα καταφέρνει να ακουστεί εξαιρετικά συμπαγής και με χαρακτηριστικό ήχο, ακόμα και ελλείψει πλήκτρων. Επομένως η χρήση των πνευστών και ιδίως φλάουτου, αναλαμβάνει να αναπληρώσει σε μια Ian Anderson-ική χροιά τον ρόλο των πλήκτρων και να δώσει στις συνθέσεις μια έντονη folk ή ακόμα και μια αλά Caravan διάθεση, ακόμα και στα πιο πολύπλοκα μέρη τους.
Συνολικά, το δεύτερο άλμπουμ των Gnidrolog αποτελεί ένα σαφέστατο παράδειγμα της εποχής εκείνης γύρω από τα μουσικά δρώμενα στη Μεγάλη Βρετανία. Jazz αισθητική και αυτοσχεδιασμοί στις συνθέσεις, με μια ελευθεριάζουσα εκτελεστική δομή που συναντάται στους Van Der Graaf Generator, τους Gentle Giant και άλλες μεγάλες μπάντες που κατάφεραν να ξεχωρίσουν και να παρασύρουν μια ολόκληρη σκηνή. Οι Gnidrolog, αν και έδρασαν και αυτοί παράλληλα με τα σαφώς πιο αναγνωρίσιμα συγκροτήματα, έμειναν στο περιθώριο ελλείψει εμπορικής επιτυχίας και διαφήμισης με αποτέλεσμα να διαλυθούν μετά από δύο άκρως ενδιαφέρουσες κυκλοφορίες. Το "Lady Lake", όπως και η πληθώρα των δίσκων που παρουσιάζονται στο ProgSession, είναι από εκείνους τους δίσκους που, αν και ετεροχρονισμένα, η συνεχιζόμενη ποιοτική παραγωγή progressive rock συγκροτημάτων και δίσκων ανοίγει το δρόμο για πολλές ματιές στο παρελθόν του ήχου.
Είκοσι επτά χρόνια μετά την κυκλοφορία των δύο μοναδικών δίσκων των Gnidrolog, το συγκρότημα αποφάσισε να βγει από την λήθη και να κυκλοφορήσει ένα ακόμα άλμπουμ (2000, "Gnosis"), προτού εξαφανιστεί και πάλι από το προσκήνιο.
Τον επόμενο μήνα το ProgSession θα ασχοληθεί με την αντανάκλαση στον χρόνο...