Συνέντευξη: Archive
Από τον Γιάννη Κοτζιά, 02/05/2011 @ 12:42
Δέκα ημέρες διακοπών είχε σκοπό να περάσει ο Darius Keeler των Archive στη χώρα μας, αλλά δεν «μπόρεσε» τελικώς να ξεφύγει και από επαγγελματικές υποχρεώσεις, καθώς μετά από λίγο καιρό θα κυκλοφορούσε το dvd του συγκροτήματος "Live In Athens" και με αυτή την αφορμή το Rocking.gr συναντήθηκε και μίλησε μαζί του. O Keeler, ένας εκ των δύο ιδρυτών των Archive (Danny Griffiths ο άλλος) και ιθύνων νους τους, πέρα από το dvd, μίλησε για τα μελλοντικά σχέδια του συγκροτήματος αλλά και για ποιά πτυχή των Archive δεν νιώθει καθόλου περήφανος.
Καλησπέρα Darius, πρώτα απ' όλα θέλω να σε ρωτήσω ποιός είναι ο σκοπός της επισκέψεώς σου στην Ελλάδα αυτήν την εποχή.
Βασικά για διακοπές έχω έρθει, για δέκα μέρες, αλλά με αφορμή το dvd των Archive που πρόκειται να κυκλοφορήσει (σ.σ.: η συνέντευξη έγινε λίγο πριν την κυκλοφορία του dvd), αποφάσισα να παραχωρήσω και κάποιες συνεντεύξεις.
Ας ασχοληθούμε λοιπόν με το dvd που πρόκειται να κυκλοφορήσει τον Απρίλιο. Το συγκεκριμένο dvd μαγνητοσκοπήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο στην Αθήνα. Τι σας ώθησε σε αυτήν την απόφαση; Έχει να κάνει με την εκτίμηση του ελληνικού κοινού για τους Archive;
Εννοείται πως η αγάπη του ελληνικού κοινού ήταν ένας από τους παράγοντες που μας ώθησαν να το μαγνητοσκοπήσουμε εδώ. Ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία αυτό το dvd, γιατί το συμβόλαιό μας με τη Warner Music έχει λήξει και ουσιαστικά έγινε εφικτό με τη συνεργασία των ακροατών μας. Είναι το πρώτο μας dvd ως μπάντα και για την παραγωγή του συνεισέφεραν οικονομικά οι fans. Ο καιρός πήγε να μας τα χαλάσει, καθώς λόγω πρόβλεψης για βροχή αντί να παίξουμε στο Θέατρο του Λυκαβηττό, μεταφερθήκαμε στο Θέατρο του Badminton και αυτό δύο μέρες πριν τη συναυλία. Ευτυχώς το Θέατρο του Badminton είναι καταπληκτικός χώρος, είχαμε ξαναπαίξει στο παρελθόν εκεί, και η μεταφορά δεν επηρέασε τα σχέδιά μας για τη μαγνητοσκόπηση.
Θεωρείς τη συγκεκριμένη συναυλία ως την καλύτερη από αυτές που έχετε δώσει στην Ελλάδα;
Κάθε συναυλία έχει τη δική της ομορφιά, αλλά χαρακτηριστικά έχω στο μυαλό μου τρεις συναυλίες μας εδώ. Αυτή του dvd, εκείνη στο Λυκαβηττό το 2004, αν θυμάμαι καλά, και εκείνη στο γήπεδο του Ολυμπιακού το 2006.
Είστε από τις λίγες ξένες μπάντες που εκτός από Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχετε δώσει συναυλίες και σε άλλα μέρη της Ελλάδας, όπως στην Κρήτη, στην Πάτρα και στη Λάρισα. Πώς σου φάνηκε η εμπειρία του να παίζεις στην ελληνική επαρχία;
Οι συναυλίες μας στην Πάτρα και στη Λάρισα ήταν καταπληκτικές. Το κοινό μας υποδέχθηκε πολύ θερμά και είναι σημαντικό σε οποιαδήποτε συναυλία το κοινό να ανταποκρίνεται με αυτόν τον τρόπο.
Το "Controlling Crowds" είναι ένα άλμπουμ που έχει κάποιο πολιτικοκοινωνικό περιεχόμενο με concept χαρακτήρα. Δύο χρόνια σχεδόν μετά την κυκλοφορία του θεωρείς πως ικανοποίησε τις καλλιτεχνικές σου προσδοκίες;
To "Controlling Crowds" ήταν η πρώτη μας προσπάθεια για κάποιου είδους πολιτικό περιεχόμενο στα τραγούδια μας. Π.χ. το "You All Look The Same To Me" κατά κάποιον τρόπο είναι concept άλμπουμ που πραγματεύεται την αγάπη. Το "Controlling Crowds" είναι μια δουλειά που με κάνει να νιώθω περήφανος, όπως και τα υπόλοιπα άλμπουμ μας, εκτός από το δεύτερο ("Take My Head")...
...Βασικά έχω ερώτηση πάνω σε αυτό το θέμα, οπότε θα το συζητήσουμε παρακάτω. Γιατί κυκλοφορήσατε το "Part IV" του "Controlling Crowds" λίγους μήνες αργότερα από το "Part I-III" και όχι ταυτόχρονα;
Είναι μεν κυκλοφορίες που ανήκουν στο ίδιο concept, αλλά διακατέχονται από διαφορετικά συναισθήματα. Η χρονική απόσταση ανάμεσα στις δύο κυκλοφορίες ουσιαστικά ήταν και αυτή ένα μέρος του concept του "Controlling Crowds". Συνδέονται στενά μεταξύ τους, αλλά έχουν και κάποιες διαφορές.
Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Ετοιμάζεται το νέο άλμπουμ των Archive;
Ναι, έχουμε αρχίσει και γράφουμε νέα κομμάτια και σκοπεύουμε να το έχουμε έτοιμο προς κυκλοφορία την επόμενη χρονιά. Το καλοκαίρι θα μπούμε στο studio να ηχογραφήσουμε.
Είστε ένα συγκρότημα που πειραματίζεται με τον ήχο του. Τι μουσική κατεύθυνση θα έχει το νέο άλμπουμ;
Πιστεύω ότι θα είναι πολύ ρυθμικό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Θα είναι η Maria Q και ο John Rosco στο νέο άλμπουμ;
O Rosco δε θα είναι, αλλά η Maria ναι. Ο Rosco βασικά θα είναι στο μεθεπόμενο μας άλμπουμ.
Ακόμη δεν έχετε ηχογραφήσει το επόμενο και ήδη έχετε κάνει πλάνα για το μεθεπόμενο;
Προσπαθώ να προγραμματίζω το οτιδήποτε στο κεφάλι μου. Είμαι Άγγλος βλέπεις! (γελάει)
Είναι οι Archive ικανοί για ριζικές αλλαγές στον ήχο τους; Όπως, για παράδειγμα, το άλμα που κάνατε από τα "Londinium", "Take My Head" στο "You All Look The Same To Me";
H αλλαγή και εξέλιξη του ήχου είναι στους σκοπούς του συγκροτήματος. Θεωρώ πως η επόμενη δουλειά μας αντικατοπτρίζει αυτό το πράγμα.
Η ιστοσελίδα μας, Rocking.gr, έκανε ένα special αφιέρωμα στα 100 καλύτερα άλμπουμ της προηγούμενης δεκαετίας και το "You All Look The Same To Me" είναι ένα από αυτά. Συμφωνείς με τη γνώμη της συντακτικής μας ομάδας ή θεωρείς πως κάποιο άλλο άλμπουμ των Archive άξιζε περισσότερο αυτή τη θέση;
Είναι ένα πολύ καλό άλμπουμ το "You All Look The Same To Me", το αγάπησαν πολύ και οι fans, οπότε του αξίζει η θέση στη λίστα. Πιθανότατα, θα μπορούσε να βρίσκεται στη θέση του το "Controlling Crowds", στο οποίο επίσης θεωρώ ότι κάναμε πολύ καλή δουλεία.
Το συγκρότημα κατά τη διάρκεια της καριέρας του έχει αλλάξει τραγουδιστές. Αυτό έχει να κάνει με τον τρόπο που αντιλαμβάνεστε τη μουσική; Οι αλλαγές στο στυλ σας επιβάλλουν και διαφορετικό τραγουδιστή;
Κατά κάποιον τρόπο ναι, η μουσική μας χρειάζεται ποικιλία φωνών, για αυτό έχουμε πολλούς τραγουδιστές και τη συγκεκριμένη στιγμή. Ίσως να κακοφαίνεται αυτό στους fans, αλλά είναι ένας τρόπος με τον οποίο εργαζόμαστε και παράγουμε μουσική. Π.χ. το "Take My Head" ήταν άλμπουμ το οποίο είχε δουλευτεί για γυναικεία φωνητικά.
Το "Londinium" θεωρείται από τα καλύτερα trip-hop άλμπουμ. Όταν το 1996 ηχογραφούσατε αυτό το άλμπουμ, το trip-hop ήταν η αγαπημένη σας μουσική και η επιθυμητή κατεύθυνση που θα είχε το συγκρότημα;
Ναι, είχε να κάνει και με την εποχή. Το trip-hop ήταν στα πάνω του τότε και αυτό μας είχε γοητεύσει. Ασχέτως με την κατεύθυνση που τελικά πήρε η μπάντα, το "Londinium" αντιπροσωπεύει πλήρως τις μουσικές ιδέες που είχαμε εκείνη την εποχή και, κοιτώντας πίσω στο παρελθόν, είναι ωραίο να συνειδητοποιούμε ότι υπήρξαμε μέρος του trip-hop τότε και βγάλαμε ένα από τα καλά άλμπουμ του είδους.
Έχοντας πλέον μια καριέρα 15 χρόνων πίσω σου, υπάρχει κάτι για το οποίο έχεις μετανιώσει; Προηγουμένως μου ανέφερες ότι το "Take My Head", το δεύτερό σας άλμπουμ, δε σε κάνει και τόσο περήφανο πλέον. Τι συμβαίνει με το "Take My Head" λοιπόν;
Βασικά, το συγκεκριμένο άλμπουμ είναι... σκατά! (γελάει). Το "You Make Me Feel" είναι καλή σύνθεση, το παίζουμε ακόμα live, αλλά το υπόλοιπο άλμπουμ δεν ακούγεται!
Πότε άρχισες να νιώθεις έτσι όπως μου περιέγραψες για το "Take My Head";
Από την στιγμή που το ηχογραφούσαμε! Κάτι δεν πήγαινε καλά εξαρχής, είχαμε πολλούς παραγωγούς και νιώθαμε ότι είχαμε μπει σε μια διαδικασία από την οποία δε μπορούσαμε να ξεφύγουμε.
Το "You All Look The Same To Me" ήταν ένα είδος αντίδρασης, κατά κάποιον τρόπο, σε αυτά που είχατε βιώσει με το "Take My Head";
Ναι, ήταν. Το αναλάβαμε και το φέραμε εις πέρας, οι ίδιοι προσωπικά. Μέχρι και τη μίξη κάναμε, δε θέλαμε να μπλεχτεί πολύς κόσμος στη δημιουργία του.
Είμαι πολύ περίεργος να ακούσω από ένα άτομο σαν εσένα, που έχει πειραματιστεί με τη μουσική, ποιοί ήταν οι μουσικοί του ήρωες καθώς μεγάλωνε.
Οι μουσικοί μου ήρωες ήταν οι Kraftwerk και οι The Who. Τους λατρεύω τους Who, βγάζει απίστευτο συναίσθημα η μουσική τους!
Σε ευχαριστώ πολύ Darius για τον χρόνο σου, καλά να περάσεις στο υπόλοιπο των διακοπών σου στη χώρα μας.
Να 'σαι καλά!
Γιάννης Κοτζιάς
Καλησπέρα Darius, πρώτα απ' όλα θέλω να σε ρωτήσω ποιός είναι ο σκοπός της επισκέψεώς σου στην Ελλάδα αυτήν την εποχή.
Βασικά για διακοπές έχω έρθει, για δέκα μέρες, αλλά με αφορμή το dvd των Archive που πρόκειται να κυκλοφορήσει (σ.σ.: η συνέντευξη έγινε λίγο πριν την κυκλοφορία του dvd), αποφάσισα να παραχωρήσω και κάποιες συνεντεύξεις.
Ας ασχοληθούμε λοιπόν με το dvd που πρόκειται να κυκλοφορήσει τον Απρίλιο. Το συγκεκριμένο dvd μαγνητοσκοπήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο στην Αθήνα. Τι σας ώθησε σε αυτήν την απόφαση; Έχει να κάνει με την εκτίμηση του ελληνικού κοινού για τους Archive;
Εννοείται πως η αγάπη του ελληνικού κοινού ήταν ένας από τους παράγοντες που μας ώθησαν να το μαγνητοσκοπήσουμε εδώ. Ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία αυτό το dvd, γιατί το συμβόλαιό μας με τη Warner Music έχει λήξει και ουσιαστικά έγινε εφικτό με τη συνεργασία των ακροατών μας. Είναι το πρώτο μας dvd ως μπάντα και για την παραγωγή του συνεισέφεραν οικονομικά οι fans. Ο καιρός πήγε να μας τα χαλάσει, καθώς λόγω πρόβλεψης για βροχή αντί να παίξουμε στο Θέατρο του Λυκαβηττό, μεταφερθήκαμε στο Θέατρο του Badminton και αυτό δύο μέρες πριν τη συναυλία. Ευτυχώς το Θέατρο του Badminton είναι καταπληκτικός χώρος, είχαμε ξαναπαίξει στο παρελθόν εκεί, και η μεταφορά δεν επηρέασε τα σχέδιά μας για τη μαγνητοσκόπηση.
Θεωρείς τη συγκεκριμένη συναυλία ως την καλύτερη από αυτές που έχετε δώσει στην Ελλάδα;
Κάθε συναυλία έχει τη δική της ομορφιά, αλλά χαρακτηριστικά έχω στο μυαλό μου τρεις συναυλίες μας εδώ. Αυτή του dvd, εκείνη στο Λυκαβηττό το 2004, αν θυμάμαι καλά, και εκείνη στο γήπεδο του Ολυμπιακού το 2006.
Είστε από τις λίγες ξένες μπάντες που εκτός από Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχετε δώσει συναυλίες και σε άλλα μέρη της Ελλάδας, όπως στην Κρήτη, στην Πάτρα και στη Λάρισα. Πώς σου φάνηκε η εμπειρία του να παίζεις στην ελληνική επαρχία;
Οι συναυλίες μας στην Πάτρα και στη Λάρισα ήταν καταπληκτικές. Το κοινό μας υποδέχθηκε πολύ θερμά και είναι σημαντικό σε οποιαδήποτε συναυλία το κοινό να ανταποκρίνεται με αυτόν τον τρόπο.
Το "Controlling Crowds" είναι ένα άλμπουμ που έχει κάποιο πολιτικοκοινωνικό περιεχόμενο με concept χαρακτήρα. Δύο χρόνια σχεδόν μετά την κυκλοφορία του θεωρείς πως ικανοποίησε τις καλλιτεχνικές σου προσδοκίες;
To "Controlling Crowds" ήταν η πρώτη μας προσπάθεια για κάποιου είδους πολιτικό περιεχόμενο στα τραγούδια μας. Π.χ. το "You All Look The Same To Me" κατά κάποιον τρόπο είναι concept άλμπουμ που πραγματεύεται την αγάπη. Το "Controlling Crowds" είναι μια δουλειά που με κάνει να νιώθω περήφανος, όπως και τα υπόλοιπα άλμπουμ μας, εκτός από το δεύτερο ("Take My Head")...
...Βασικά έχω ερώτηση πάνω σε αυτό το θέμα, οπότε θα το συζητήσουμε παρακάτω. Γιατί κυκλοφορήσατε το "Part IV" του "Controlling Crowds" λίγους μήνες αργότερα από το "Part I-III" και όχι ταυτόχρονα;
Είναι μεν κυκλοφορίες που ανήκουν στο ίδιο concept, αλλά διακατέχονται από διαφορετικά συναισθήματα. Η χρονική απόσταση ανάμεσα στις δύο κυκλοφορίες ουσιαστικά ήταν και αυτή ένα μέρος του concept του "Controlling Crowds". Συνδέονται στενά μεταξύ τους, αλλά έχουν και κάποιες διαφορές.
Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Ετοιμάζεται το νέο άλμπουμ των Archive;
Ναι, έχουμε αρχίσει και γράφουμε νέα κομμάτια και σκοπεύουμε να το έχουμε έτοιμο προς κυκλοφορία την επόμενη χρονιά. Το καλοκαίρι θα μπούμε στο studio να ηχογραφήσουμε.
Είστε ένα συγκρότημα που πειραματίζεται με τον ήχο του. Τι μουσική κατεύθυνση θα έχει το νέο άλμπουμ;
Πιστεύω ότι θα είναι πολύ ρυθμικό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Θα είναι η Maria Q και ο John Rosco στο νέο άλμπουμ;
O Rosco δε θα είναι, αλλά η Maria ναι. Ο Rosco βασικά θα είναι στο μεθεπόμενο μας άλμπουμ.
Ακόμη δεν έχετε ηχογραφήσει το επόμενο και ήδη έχετε κάνει πλάνα για το μεθεπόμενο;
Προσπαθώ να προγραμματίζω το οτιδήποτε στο κεφάλι μου. Είμαι Άγγλος βλέπεις! (γελάει)
Είναι οι Archive ικανοί για ριζικές αλλαγές στον ήχο τους; Όπως, για παράδειγμα, το άλμα που κάνατε από τα "Londinium", "Take My Head" στο "You All Look The Same To Me";
H αλλαγή και εξέλιξη του ήχου είναι στους σκοπούς του συγκροτήματος. Θεωρώ πως η επόμενη δουλειά μας αντικατοπτρίζει αυτό το πράγμα.
Η ιστοσελίδα μας, Rocking.gr, έκανε ένα special αφιέρωμα στα 100 καλύτερα άλμπουμ της προηγούμενης δεκαετίας και το "You All Look The Same To Me" είναι ένα από αυτά. Συμφωνείς με τη γνώμη της συντακτικής μας ομάδας ή θεωρείς πως κάποιο άλλο άλμπουμ των Archive άξιζε περισσότερο αυτή τη θέση;
Είναι ένα πολύ καλό άλμπουμ το "You All Look The Same To Me", το αγάπησαν πολύ και οι fans, οπότε του αξίζει η θέση στη λίστα. Πιθανότατα, θα μπορούσε να βρίσκεται στη θέση του το "Controlling Crowds", στο οποίο επίσης θεωρώ ότι κάναμε πολύ καλή δουλεία.
Το συγκρότημα κατά τη διάρκεια της καριέρας του έχει αλλάξει τραγουδιστές. Αυτό έχει να κάνει με τον τρόπο που αντιλαμβάνεστε τη μουσική; Οι αλλαγές στο στυλ σας επιβάλλουν και διαφορετικό τραγουδιστή;
Κατά κάποιον τρόπο ναι, η μουσική μας χρειάζεται ποικιλία φωνών, για αυτό έχουμε πολλούς τραγουδιστές και τη συγκεκριμένη στιγμή. Ίσως να κακοφαίνεται αυτό στους fans, αλλά είναι ένας τρόπος με τον οποίο εργαζόμαστε και παράγουμε μουσική. Π.χ. το "Take My Head" ήταν άλμπουμ το οποίο είχε δουλευτεί για γυναικεία φωνητικά.
Το "Londinium" θεωρείται από τα καλύτερα trip-hop άλμπουμ. Όταν το 1996 ηχογραφούσατε αυτό το άλμπουμ, το trip-hop ήταν η αγαπημένη σας μουσική και η επιθυμητή κατεύθυνση που θα είχε το συγκρότημα;
Ναι, είχε να κάνει και με την εποχή. Το trip-hop ήταν στα πάνω του τότε και αυτό μας είχε γοητεύσει. Ασχέτως με την κατεύθυνση που τελικά πήρε η μπάντα, το "Londinium" αντιπροσωπεύει πλήρως τις μουσικές ιδέες που είχαμε εκείνη την εποχή και, κοιτώντας πίσω στο παρελθόν, είναι ωραίο να συνειδητοποιούμε ότι υπήρξαμε μέρος του trip-hop τότε και βγάλαμε ένα από τα καλά άλμπουμ του είδους.
Έχοντας πλέον μια καριέρα 15 χρόνων πίσω σου, υπάρχει κάτι για το οποίο έχεις μετανιώσει; Προηγουμένως μου ανέφερες ότι το "Take My Head", το δεύτερό σας άλμπουμ, δε σε κάνει και τόσο περήφανο πλέον. Τι συμβαίνει με το "Take My Head" λοιπόν;
Βασικά, το συγκεκριμένο άλμπουμ είναι... σκατά! (γελάει). Το "You Make Me Feel" είναι καλή σύνθεση, το παίζουμε ακόμα live, αλλά το υπόλοιπο άλμπουμ δεν ακούγεται!
Πότε άρχισες να νιώθεις έτσι όπως μου περιέγραψες για το "Take My Head";
Από την στιγμή που το ηχογραφούσαμε! Κάτι δεν πήγαινε καλά εξαρχής, είχαμε πολλούς παραγωγούς και νιώθαμε ότι είχαμε μπει σε μια διαδικασία από την οποία δε μπορούσαμε να ξεφύγουμε.
Το "You All Look The Same To Me" ήταν ένα είδος αντίδρασης, κατά κάποιον τρόπο, σε αυτά που είχατε βιώσει με το "Take My Head";
Ναι, ήταν. Το αναλάβαμε και το φέραμε εις πέρας, οι ίδιοι προσωπικά. Μέχρι και τη μίξη κάναμε, δε θέλαμε να μπλεχτεί πολύς κόσμος στη δημιουργία του.
Είμαι πολύ περίεργος να ακούσω από ένα άτομο σαν εσένα, που έχει πειραματιστεί με τη μουσική, ποιοί ήταν οι μουσικοί του ήρωες καθώς μεγάλωνε.
Οι μουσικοί μου ήρωες ήταν οι Kraftwerk και οι The Who. Τους λατρεύω τους Who, βγάζει απίστευτο συναίσθημα η μουσική τους!
Σε ευχαριστώ πολύ Darius για τον χρόνο σου, καλά να περάσεις στο υπόλοιπο των διακοπών σου στη χώρα μας.
Να 'σαι καλά!
Γιάννης Κοτζιάς